Utställartips

Utställartips för nybörjare

Är du ny på det här med att sälja på marknader? Här har vi sammanställt praktiska tips att ta med dig i planeringen. Har du några frågor? Tveka inte att kontakta oss på info@stockholmsmarknader.se

  1. Tänk igenom ditt syfte! Antagligen vill du sälja mycket på plats under dagen, men kanske är det också viktigt för dig att sprida kännedom om ditt varumärke, låta kunder upptäcka dina produkter etc. Utifrån syftet kan du sedan planera marknadsdagen. Ska du t ex ha smakprov, specialerbjudanden, tävlingar eller ”prova på”-happenings?
  2. Ta med ordentligt med varulager! Det är trist att missa försäljning för att dina produkter tar slut i förväg. Dessutom ger ett uppbullat marknadsbord ofta ett bättre intryck, som lockar mer till köp. Om du inte har produkter med mycket kort livslängd, som är förbrukade efter en dag på marknaden, är det i stort sett alltid bättre att ta med ”för mycket” och ha en hel del över mot slutet av dagen.
  3. Dekorera! På marknader finns ofta en hel del utställare, se till att inte bara bli en i mängden. Tänk dig in i vad kunden som går genom marknaden faktiskt ser när den passerar dig – och vad du vill att den ska se. Gör gärna din plats personlig på ett sätt som lyfter fram din produkt. Kanske ska du ha en bondromantisk stil, eller hålla allting i glittrigt rosa? En duk, vad du placerar varorna i på bordet, om du har belysning etc kan spela stor roll.
  4. Tänk stort! En vanlig nybörjartabbe på marknader är att man är lite blygsam och inte riktigt intar sin försäljningsplats. Särskilt den som har små produkter, som tar liten plats, kan riskera att känna sig lite ”pluttig” om man inte i förväg tänkt ut hur man vill utnyttja sin plats/monter/bord, t ex en smyckesförsäljare som lägger upp några få halsband på ett bord. Om smyckesförsäljaren i stället tar med ställningar att placera på bordet, eller hänger upp halsbanden på ett snöre, modell klädsträck, syns den genast bättre. Säljer du bröd ser det ofta mer inbjudande ut om du bullat upp med många i limpor i korgar, dignande fat med frallor e dyl. Vill man i stället göra en grej av att ha väldigt få, exklusiva exemplar kan man naturligtvis göra det.
  5. Marknadsför! Visa upp vem du är, så att kunden förstår vem de köper av. Det stärker ditt varumärke och lockar oftast kunder till mer shopping. En anonym vara utan tydlig avsändare ger dig knappast någon vidare boost efter den enstaka försäljningen. Kanske har du snygga etiketter, kanske en skylt eller affisch? Personliga påsar eller ”visitkort” med trevlig design och kanske budskap att skicka med kunden brukar också vara uppskattat – och är ju marknadsföring av dig och din vara.
  6. Sälj! Utnyttja chansen att faktiskt sälja på plats under dagen. Gör det lätt för kunden att köpa och svårt att avstå. Man behöver inte alls vara gåpåig för att bli en utmärkt försäljare. Var däremot aktiv och öppen: Tittar någon åt ditt bord till, berätta något om din vara, t ex att det är du som tillverkar den, vad den innehåller, att du själv gillar just den färgen – eller egentligen vad som helst, som gör att ni får kontakt. Nämn för kunden om du har specialerbjudande e dyl, även om du tycker att det står på en skylt redan. Den muntliga kontakten är en säljmagnet. Det är så väldigt många försäljningar initieras (och att ett gäng kunder svarar med att bara gå vidare är standard och inget att hämmas av). Är det flera spekulanter vid ditt bord samtidigt? Försök att visa dem alla att du uppmärksammat dem, så att de inte känner sig nonchalerade. Har du t ex smakprover är det ett ypperligt sätt att få ytterligare kontakt med kunder och ökar chansen till försäljning avsevärt. En annan säljklassiker på marknaden är att folk drar folk: Står det redan kunder vid ditt bord kommer andra att lockas dit, så det handlar alltid om att locka in en första person. Den behöver inte köpa något, men bara genom att stå där och kanske prata med dig om vädret eller vilken trevlig marknad det är, kommer fler att bli nyfikna och intresserade av vad du har att sälja.
  7. Ha skoj! Se till att du själv har roligt under dagen. Det är både ett utmärkt sälj- och marknadsföringsknep – men framför allt blir ju dagen så mycket trevligare för dig själv!

Stort lycka till på marknaden!

Önskar vi på Stockholmsmarknader

Comments are closed.